| 
						 
						
							 | 
							
	 
	
		
			| Aluno(a) | 
			Cesar Wiliam Furqui Massoco | 
		 
		
			| Titulo | 
			Existencialismo e Ensino de Filosofia | 
		 
		
			| Orientador(a) | 
			Profa. Dra. Paula Ramos de Oliveira | 
		 
		
			| Data | 
			25/11/2021 | 
		 
		
			| Resumo | 
     		Esta pesquisa tem como escopo realizar análises textuais dos  
posicionamentos/participações dos estudantes do 8º ano do Ensino Fundamental II  
de um colégio particular da cidade de Jaú-SP acerca dos conceitos de liberdade, de  
escolha, de angústia e de responsabilidade presentes no existencialismo sartreano  
por meio de dois fóruns de discussões e verificar se os discentes se distanciaram ou  
se aproximaram desses conceitos de maneira mais autônoma e crítica em um 
ambiente virtual. Buscou-se, especificamente, analisar e compreender se o  
existencialismo ateu sartreano e os referidos conceitos contribuem para o  
posicionamento mais autônomo e crítico desses discentes. Trouxemos, também,  
discussões e sugestões apresentadas por alguns pensadores e educadores como  
Gallo (2000; 2004; 2007; 2010; 2012), Aspis (2004; 2010), Kohan (2000), Oliveira  
(2004; 2011), Freire (1970; 1983; 1988), Larrosa (2006), Lledó (2009), Savater (2012),  
Charlot (2005; 2010), Barbero (1999), Nomen (2018). Defende-se que um dos  
desafios para a Educação é o de buscar e estabelecer um espaço de autoria no  
ambiente escolar e, neste sentido, compreende-se que o existencialismo tem um  
campo muito fértil para que possamos refletir a Educação. 
  
Palavras-chave: Ensino de Filosofia. Educação. Existencialismo. Metodologia. 
 
Abstract: This research aims to carry out textual analysis of the positions/participations of  
students in the 8th year of Elementary School II of a private school in the city of JaúSP, regarding the concepts presented in Sartrean’s existentialism, namely: freedom,  
choices, anguish and responsibility through two discussion forums, in order to verify if  
the students distanced themselves from or approached such concepts, in a more  
autonomous and critical way. Analyzes resulting from two discussion forums have  
been carried out, with the intention to finding out the approximations and distances in  
relation to the concepts which have been presented to the students and discussed in  
the virtual environment. We have sought, specifically, to analyze and understand  
whether Sartrean’s atheist existentialism and its concepts have contributed to a more  
autonomous and critical position of these students. Discussions and suggestions by  
some thinkers and educators such as Gallo (2000; 2004; 2007; 2010; 2012), Aspis  
(2004; 2010), Kohan (2000), Oliveira (2004; 2011), Freire (1970; 1983; 1988), Larrosa  
(2003), Lledó (2009), s (2012), Charlot (2005; 2010), Barbero (1999), Nomen (2018)  
have also been presented. It has been argued that one of the challenges for Education  
is to seek and establish a space for authorship in the school environment and, in this  
sense, it has been understood that existentialism comprises a very fertile field for us  
to reflect on Education. 
Keywords: Teaching of Philosophy. Education. Existentialism. Methodology | 
     	 
     	
			| Tipo | 
			Defesa-Doutorado | 
		 
		
			| Texto Completo | 
			  | 
		 
	 
	 
							 | 
							 | 
						 
						
							 | 
						 
					 
				 |