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Aluno(a) |
Eliane de Oliveira Galastri |
Titulo |
INVESTIGAÇÃO ACÚSTICA DO RITMO LINGUÍSTICO COM DESTAQUE PARA LÍNGUAS DE RITMO SILÁBICO |
Orientador(a) |
Prof. Dr. Luiz Carlos Cagliari |
Data |
31/07/2019 |
Resumo |
Quando uma língua é falada ou ouvida, nota-se que há um padrão rítmico que, se for violado, causa estranheza. Esse padrão rítmico é produzido pelo mecanismo aerodinâmico da fala, somado com os demais processos de produção da fala. Segundo alguns pesquisadores, como o processo aerodinâmico só produz um de dois padrões, há apenas duas possibilidades rítmicas para as línguas: ou serem de ritmo silábico ou de ritmo acentual. O objetivo deste trabalho foi investigar as características do ritmo silábico, utilizando as línguas francesa, italiana, espanhola e alemã, partindo da hipótese de que elas são línguas de ritmo silábico. Trata-se de um estudo que colabora para uma melhor compreensão das características gerais das línguas de ritmo silábico. Os dados utilizados na pesquisa foram retirados de sites da internet. São gravações de falantes nativos de cada uma das línguas citadas em um contexto formal, pois assim, o estudo poderia se aproximar mais do ritmo padrão da língua. O trabalho faz uso do programa de análise acústica PRAAT. É através dele que são feitas as segmentações temporais necessárias para o estudo do ritmo. Com a análise dos dados, foi possível comprovar que as quatro línguas estudas são línguas de ritmo silábico. Porém, cada uma delas manifesta um padrão silábico e uma distribuição da duração silábica diferentes. A tese traz também uma breve revisão de alguns dos temais mais relevantes e tradicionais dos estudos do ritmo das língua.
Palavras – chave: Ritmo. Ritmo linguístico. Ritmo silábico. Estudo do ritmo.
ABSTRACT
When a language is spoken or heard, it is noted that there is a rhythmic pattern which, when violated, causes strangeness. All rhythmic pattern is produced by the speech aerodynamic mechanism, together with other processes of speech production. The production of the syllables occurs through the thoracic pulses (aerodynamic mechanism), and is the way in which such thoracic pulses occur that will define whether the rhythm of the tongue will be accentual or syllabic. According to some researchers, since the aerodynamic process only produces one of two patterns, there are only two rhythmic possibilities for languages: either they are of syllabic rhythm or of accentual rhythm. In accentual languages, the rhythm is measured according to the metric feet. It means that it is possible to change the syllabic duration by speeding up or slowing down the speech rate to obtain the rhythmic feet with an approximately equal duration. However, in syllabic rhythmic languages, there are no notable variations in syllable durations according to the syllabic durational patterns systematized by the lexicon. In both rhythmic patterns, the rhythm works with similar durations, the foot and the syllables, which repeat themselves. The aim of this work is to investigate the characteristics of the syllabic rhythm, using the French, Italian, Spanish and German languages, starting from the hypothesis that they are languages of syllabic rhythm. It is a study that contributes to a better understanding of the general characteristics of syllabic rhythm languages. The work uses the acoustic analysis program PRAAT. It is through it that the temporal segmentations necessary for the study of rhythm are computed. The data found in this work show that it is possible to define what a syllabic language is. Moreover, it came out clearly that syllabic languages can be categorized in different subtypes, according to the syllabic patterns they have. The present work presents a short review of the most common and traditional results from different approaches to language rhythm.
Key words: Rhythm. Linguistic rhythm. Syllabic rhythm. Study of rhythm. |
Tipo |
Defesa-Doutorado |
Texto Completo |
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